Про статус депутатів місцевих рад
Закон України від 11.07.200293-IV
Документ 93-IV, чинний, поточна редакція — Редакція від 28.08.2018, підстава - 2475-VIII


Пошук у тексті: стаття 26 37 8

     5) здійснювати інші права, передбачені законами України. 
Стаття 29. Участь депутата місцевої ради в роботі інших
органів місцевого самоврядування
Депутат місцевої ради має право брати участь з правом
дорадчого голосу в роботі інших органів місцевого самоврядування
при розгляді ними питань та прийнятті рішень, що зачіпають
інтереси виборців його виборчого округу чи територіальної громади,
від яких його обрано.
Стаття 29-1. Помічники-консультанти депутата місцевої ради
1. Депутат місцевої ради може мати до п'яти
помічників-консультантів, які працюють на громадських засадах.
2. Персональний підбір кандидатур на посаду
помічника-консультанта депутата місцевої ради, організацію їх
роботи та розподіл обов'язків між ними здійснює особисто депутат
місцевої ради, який несе відповідальність щодо правомірності своїх
рішень.
3. Умови діяльності та кількість помічників-консультантів
депутата місцевої ради визначаються Положенням про
помічника-консультанта депутата місцевої ради, яке затверджується
відповідною радою.
4. Помічником-консультантом депутата місцевої ради може бути
лише громадянин України, який має загальну середню освіту.
Помічник-консультант депутата місцевої ради у своїй роботі
керується Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та законодавством
України, а також Положенням про помічника-консультанта депутата
відповідної місцевої ради.
5. Помічник-консультант депутата місцевої ради має право:
1) входити і перебувати у приміщеннях відповідної місцевої
ради за пред'явленням посвідчення помічника-консультанта,
дотримуючись встановленого порядку;
2) одержувати надіслану на ім'я депутата місцевої ради
поштову й телеграфну кореспонденцію, відправляти її за дорученням
депутата місцевої ради;
3) за дорученням депутата місцевої ради брати участь в
організації вивчення громадської думки, потреб територіальної
громади, інформувати про них депутата відповідної місцевої ради та
вносити пропозиції щодо шляхів їх вирішення;
4) за письмовим зверненням депутата місцевої ради та за
згодою посадових осіб органів місцевого самоврядування
користуватися копіювально-розмножувальною та обчислювальною
технікою.
6. Помічник-консультант депутата місцевої ради зобов'язаний:
1) дотримуватися вимог Конституції України ( 254к/96-ВР ),
законодавства України, а також Положення про
помічника-консультанта депутата відповідної ради;
2) при виконанні своїх обов'язків не допускати дій, що можуть
негативно впливати на виконання повноважень депутата місцевої
ради, утримуватися від заяв та вчинків, що компрометують депутата
місцевої ради;
3) за дорученням депутата місцевої ради вивчати питання,
необхідні депутату місцевої ради для здійснення його депутатських
повноважень, готувати по них відповідні матеріали;
4) допомагати депутату місцевої ради в організації проведення
звітів і зустрічей з виборцями;
5) допомагати депутату місцевої ради в розгляді надісланих на
його ім'я поштою або поданих на особистому прийомі виборцями
пропозицій, заяв і скарг громадян та вирішенні порушених у них
питань;
6) надавати депутату місцевої ради організаційно-технічну та
іншу необхідну допомогу при здійсненні ним депутатських
повноважень.
7. Помічнику-консультанту депутата місцевої ради видається
посвідчення, в якому має бути зазначено номер посвідчення, назву
місцевої ради, прізвище депутата місцевої ради, номер його
виборчого округу, а також те, що помічник-консультант депутата
місцевої ради працює на громадських засадах у відповідній раді.
Посвідчення помічника-консультанта депутата місцевої ради, опис
якого затверджується відповідною радою, видається місцевою радою
за письмовим поданням депутата місцевої ради. Посвідчення
помічника-консультанта депутата місцевої ради вважається недійсним
і підлягає поверненню до відповідної ради по закінченню
повноважень депутата місцевої ради або за його письмовим
поданням. ( Розділ III доповнено статтею 29-1 згідно із Законом N 3266-IV
( 3266-15 ) від 22.12.2005 )
Розділ IV
ОСНОВНІ ГАРАНТІЇ ДЕПУТАТСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Стаття 30. Непорушність повноважень депутата місцевої ради.
Забезпечення умов для їх здійснення
1. Депутат місцевої ради наділений усією повнотою
повноважень, передбачених цим та іншими законами України. Ніхто не
може обмежити повноваження депутата місцевої ради інакше як у
випадках, передбачених Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами
України.
2. Місцеві ради та їх органи забезпечують необхідні умови для
ефективного здійснення депутатами місцевих рад їх повноважень.
3. Рада та її органи сприяють депутатам місцевих рад в їх
діяльності шляхом створення відповідних умов, забезпечення
депутатів документами, довідково-інформаційними та іншими
матеріалами, необхідними для ефективного здійснення депутатських
повноважень, організовують вивчення депутатами місцевих рад
законодавства, досвіду роботи рад.
4. Депутат місцевої ради не несе відповідальності за виступи
на засіданнях ради та її органів, за винятком відповідальності за
образу чи наклеп.
5. На час виконання депутатських повноважень депутату
місцевої ради надається відстрочка від призову на строкову
військову чи альтернативну (невійськову) службу. У зв'язку з
депутатською діяльністю депутат місцевої ради також звільняється
від проходження навчальних зборів.
6. Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи, керівники підприємств, установ
і організацій незалежно від форми власності, зобов'язані сприяти
депутатам місцевої ради у здійсненні їх депутатських повноважень.

{ Частину сьому статті 30 виключено на підставі Закону
N 3590-IV ( 3590-15 ) від 04.04.2006 }

Стаття 31. Особливості повідомлення про підозру у вчиненні
кримінального правопорушення депутату місцевої
ради
1. Повідомлення про підозру у вчиненні кримінального
правопорушення депутату місцевої ради може бути здійснено
відповідно Генеральним прокурором, заступником Генерального
прокурора, керівником відповідної регіональної прокуратури.
{ Абзац перший частини першої статті 31 із змінами, внесеними
згідно із Законами N 1697-VII ( 1697-18 ) від 14.10.2014,
N 1798-VIII ( 1798-19 ) від 21.12.2016 }
Прокурор, який здійснив повідомлення про підозру у вчиненні
кримінального правопорушення депутату місцевої ради, повідомляє
про це відповідну місцеву раду не пізніше наступного робочого дня
з дня повідомлення про підозру.
2. Суд, який обрав запобіжний захід стосовно депутата
місцевої ради, повідомляє про це відповідну місцеву раду не
пізніше наступного робочого дня з дня застосування запобіжного
заходу. { Стаття 31 в редакції Законів N 2854-IV ( 2854-15 ) від
08.09.2005, N 3590-IV ( 3590-15 ) від 04.04.2006, N 4652-VI
( 4652-17 ) від 13.04.2012 }
Стаття 32. Звільнення депутата місцевої ради від виробничих
або службових обов'язків для виконання
депутатських повноважень
1. На час сесії чи засідання постійної комісії місцевої ради,
а також для здійснення депутатських повноважень в інших
передбачених законом випадках депутат місцевої ради звільняється
від виконання виробничих або службових обов'язків.
2. У разі здійснення депутатських повноважень у робочий час
депутату місцевої ради за основним місцем роботи відшкодовуються
середній заробіток та інші витрати, пов'язані з депутатською
діяльністю, за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.
Стаття 33. Охорона трудових та інших прав депутата місцевої
ради
1. У разі обрання депутата місцевої ради на виборну посаду у
раді, на якій він працює на постійній основі, трудовий договір з
ним за попереднім місцем роботи припиняється відповідно до
законодавства. Обраний на виборну посаду у відповідній раді, на
якій він працює на постійній основі, депутат місцевої ради, який
перебуває на службі у військових формуваннях чи правоохоронних
органах держави, прикомандировується до місцевої ради із
залишенням на цій службі.
З працівником, якого прийнято на роботу (посаду), що її
виконував (займав) депутат місцевої ради, укладається строковий
трудовий договір; цей договір розривається у разі повернення
депутата місцевої ради на роботу, але не пізніш як через три
місяці після припинення повноважень депутата місцевої ради.
{ Частину першу статті 33 доповнено абзацом другим згідно із
Законом N 575-V ( 575-16 ) від 11.01.2007 }
2. Депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній
основі, після закінчення таких повноважень надається попередня
робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота
(посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому
підприємстві, в установі, організації.
У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на
період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради
зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна
плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що
виплачується з відповідного місцевого бюджету. У разі, якщо
колишній депутат місцевої ради має право на пенсійне забезпечення
або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв'язку із
втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону, за
ним не зберігається середня заробітна плата, яку він одержував на
виборній посаді в раді. { Абзац другий частини другої статті 33 із
змінами, внесеними згідно із Законом N 575-V ( 575-16 ) від
11.01.2007 }
Час, коли колишній депутат тимчасово не працював у зв'язку з
неможливістю надання йому попередньої або рівноцінної роботи
(посади) безпосередньо після закінчення строку його повноважень,
зараховується, але не більше шести місяців, до страхового стажу і
стажу роботи (служби) за спеціальністю, за якою депутат працював
до обрання у місцеву раду, де він виконував свої обов'язки на
постійній основі. { Частину другу статті 33 доповнено абзацом
третім згідно із Законом N 575-V ( 575-16 ) від 11.01.2007 }
Якщо на день закінчення повноважень депутат місцевої ради
проходив військову службу у зв’язку з призовом на строкову
військову службу, військову службу за призовом під час
мобілізації, на особливий період або військову службу за
контрактом під час дії особливого періоду, гарантії, передбачені
цією статтею, надаються після його демобілізації. { Частину другу
статті 33 доповнено абзацом четвертим згідно із Законом
N 1971-VIII ( 1971-19 ) від 22.03.2017}
3. Депутат місцевої ради може бути звільнений з роботи з
ініціативи власника або уповноваженого ним органу від займаної
посади, виключений з навчального закладу за умови його
попередження в порядку, встановленому законом. Про таке
попередження відповідний власник або уповноважений ним орган
письмово повідомляє не менш ніж за 15 днів відповідну місцеву
раду. ( Частина третя статті 33 із змінами, внесеними згідно із
Законом N 1522-IV ( 1522-15 ) від 19.02.2004 )
4. Час роботи депутата у місцевій раді на постійній основі
зараховується до загального і безперервного стажу роботи (служби)
депутата, а також стажу роботи (служби) за тією спеціальністю, за
якою він працював до обрання на виборну посаду в раді.
Стаття 33-1. Підвищення професійного рівня депутатів
місцевих рад
1. Депутат місцевої ради має право на підвищення своєї
кваліфікації.
2. Порядок організації підвищення кваліфікації депутатів
місцевих рад визначає відповідна рада. ( Закон доповнено статтею 33-1 згідно із Законом N 1522-IV
( 1522-15 ) від 19.02.2004 )
Стаття 34. Право депутата місцевої ради на безплатний проїзд
Депутат місцевої ради користується на території відповідної
ради правом безплатного проїзду на залізничному, автомобільному і
водному транспорті незалежно від форми власності, а також на всіх
видах міського пасажирського транспорту (за винятком таксі).
У разі якщо вся територія відповідної ради знаходиться в межах
населеного пункту, то право безоплатного проїзду депутата місцевої
ради поширюється на всю територію населеного пункту. Порядок та
умови безплатного проїзду депутатів місцевих рад визначаються
Кабінетом Міністрів України. ( Стаття 34 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1314-IV
( 1314-15 ) від 20.11.2003 )
Стаття 35. Надання депутату місцевої ради інформаційної
та юридичної допомоги
Відповідна рада та її виконавчі органи забезпечують депутатів
місцевих рад офіційними виданнями та інформаційними матеріалами
ради, організують допомогу їм з правових питань депутатської
діяльності, надають можливість депутатам ознайомитися з рішеннями
ради та її органів, розпорядженнями відповідної місцевої державної
адміністрації, актами підприємств, установ та організацій,
розташованих на відповідній території.
Стаття 36. Відповідальність за невиконання вимог закону
щодо забезпечення гарантій депутатської діяльності
1. Невиконання посадовими особами вимог закону щодо
забезпечення гарантій депутатської діяльності тягне за собою
відповідальність згідно із законом.
2. Публічна образа депутата місцевої ради, опублікування або
поширення іншим способом завідомо неправдивих відомостей про
нього, а також намагання в будь-якій формі вплинути на депутата
місцевої ради, членів його сім'ї з метою перешкодити депутату
виконувати свої повноваження, змусити його до вчинення
неправомірних дій тягне за собою відповідальність згідно з
законом.
Розділ V
ВІДКЛИКАННЯ ДЕПУТАТА МІСЦЕВОЇ РАДИ
ЗА НАРОДНОЮ ІНІЦІАТИВОЮ
{ Назва розділу V із змінами, внесеними згідно із Законом
N 595-VIII ( 595-19 ) від 14.07.2015 }
Стаття 37. Підстави для відкликання депутата місцевої ради
за народною ініціативою { Назва статті 37 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 595-VIII ( 595-19 ) від 14.07.2015 }
1. Підставами для відкликання виборцями обраного ними
депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції
( 254к/96-ВР ) і законів України, що встановлено судом; { Пункт 1 частини першої статті 37 із змінами, внесеними згідно із
Законом N 1314-IV ( 1314-15 ) від 20.11.2003 }
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше
половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії,
невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього
Закону, обов’язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; { Пункт 2 частини першої статті 37 в редакції Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої
ради основним принципам і положенням його передвиборної програми,
невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього
Закону зобов’язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі
з ними. { Пункт 3 частини першої статті 37 із змінами, внесеними згідно із
Законами N 602-V ( 602-16 ) від 12.01.2007, N 2487-VI ( 2487-17 )
від 10.07.2010; в редакції Закону N 595-VIII ( 595-19 ) від
14.07.2015 }

{ Пункт 4 частини першої статті 37 виключено на підставі
Закону N 1314-IV ( 1314-15 ) від 20.11.2003 }

{ Пункт 5 частини першої статті 37 виключено на підставі
Закону N 1314-IV ( 1314-15 ) від 20.11.2003 }

{ Частину другу статті 37 виключено на підставі Закону
N 1314-IV ( 1314-15 ) від 20.11.2003 }

Стаття 38. Пропозиції про відкликання депутата місцевої ради
за народною ініціативою
1. Право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої
ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту
набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно
до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого
округу.
2. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата
місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах
виборців у кількості не менше:
1) 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради;
2) 100 осіб для відкликання депутата міської ради міста
районного значення;
3) 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста
обласного значення та районної у місті ради;
4) 150 осіб для відкликання депутата районної ради;
5) 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської,
Севастопольської міської ради.
3. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців,
на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо
відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про
дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або
місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової
інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців,
на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо
відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення
пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною
ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для
збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на
підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за
народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої
можуть бути включені виборці відповідного округу, та
затверджується її персональний склад. Кількість членів
ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити:
1) сільської, селищної, міської (міста районного значення)
ради - не менше 10 осіб;
2) районної, міської (міста обласного значення), районної в
місті ради - не менше 50 осіб;
3) обласної, Київської, Севастопольської міської ради - не
менше 100 осіб.
4. У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання
про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за
народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про
відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте
рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої
ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу,
визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також
про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на
підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі
- підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів
виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем
зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників,
у якому зазначаються прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та
по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження,
відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина
України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб,
недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця
проживання, засоби зв’язку (контактний телефон), що засвідчуються
підписом кожного учасника зборів.
5. До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про
внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за
народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної
особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу,
а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним
представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується
до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов’язкова, за
умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути
членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи
бути офіційним представником ініціативної групи, має обов’язково
містити: прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові
(за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про
громадянство, серію та номер паспорта громадянина України
(тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно
прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце
роботи, посаду, засоби зв’язку (контактний телефон). До заяви
додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта
громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про
місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу
пересування та вільний вибір місця проживання в Україні"
(ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб,
недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої
особи.
6. Бути офіційним представником ініціативної групи, входити
до її складу не можуть посадові та службові особи органів
державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та
органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді,
працівники судів та правоохоронних органів.
7. Офіційний представник ініціативної групи, її член не може
бути звільнений з роботи, переведений на нижчу посаду з підстав,
пов’язаних із виконанням його обов’язків в ініціативній групі.
8. Забороняється проводити збори виборців щодо відкликання
депутата місцевої ради в органах державної влади, органах
місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати,
пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання
благодійної допомоги. { Стаття 38 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1314-IV
( 1314-15 ) від 20.11.2003; в редакції Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }
Стаття 39. Повідомлення про створення ініціативної групи
1. У триденний строк після дня проведення зборів виборців, на
яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо
відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа,
визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє
відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення
зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в
якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання
депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про
внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради,
персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його
відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та
його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на
наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів
виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції
щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою,
інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію
(у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою
організацією партії) та місцеву раду. { Стаття 39 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1314-IV
( 1314-15 ) від 20.11.2003; в редакції Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }
Стаття 40. Збирання підписів на підтримку пропозиції про
відкликання депутата місцевої ради за народною
ініціативою
1. Ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість
підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного
листа.
На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої
ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано
підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які
взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в
одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.
На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої
ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути
зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному
виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена
у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час
проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про
місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за
відповідну місцеву організацію партії у відповідному
територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за
результатами яких він був обраний депутатом.
2. З дня, наступного за днем повідомлення територіальної
виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається
збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата
місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки:
1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської
(міста районного значення) ради - десять днів;
2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста
обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів;
3) у разі відкликання депутата обласної, Київської,
Севастопольської міської ради - тридцять днів.
3. Форма підписного листа для збирання підписів виборців на
підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за
народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний
лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання
депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення
адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи
(повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому
проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної
Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої
ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім’я
(усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття
депутатом повноважень, відомості про суб’єкта висування депутата
(відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування),
членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є
депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи
(прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за
наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які
підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради:
порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім’я
(усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і
рік народження, відомості про громадянство, серію та номер
паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина
України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України),
адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис
виборця.
4. Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до
початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа
відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої
цієї статті.
Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата,
власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне
ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число,
місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та
номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення
громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства
України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі
дату підписання та свій підпис.
5. Забороняється збирати підписи в органах державної влади,
органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого
самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях
(крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати,
пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання
благодійної допомоги.
6. Участь посадових осіб органів державної влади, органів
місцевого самоврядування у збиранні підписів виборців на підтримку
пропозиції про відкликання депутата місцевої ради забороняється.
7. Забороняється платити коштами, товарами або послугами за
підписи на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої
ради, а також перешкоджати виборцю у підтримці цієї пропозиції. { Стаття 40 в редакції Закону N 595-VIII ( 595-19 ) від
14.07.2015 }

{ Статтю 40-1 виключено на підставі Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }

Стаття 41. Прийняття рішення про відкликання депутата
місцевої ради за народною ініціативою
1. Після завершення збирання підписів, але не пізніше дня
закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої
статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються
офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та
скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох
членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних
підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів
виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до
відповідної територіальної виборчої комісії.
2. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у
разі відсутності голови та його заступника - секретар
територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня
отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає
засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє
дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні
відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою,
правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що
встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із
залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює
перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в
підписних листах, та із залученням правоохоронних органів -
вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від
загальної кількості) у такі строки:
1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської
(міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня
отримання матеріалів;
2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста
обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти
днів з дня отримання матеріалів;
3) у разі відкликання депутата обласної, Київської,
Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня
отримання матеріалів.
3. При встановленні на підставі підписних листів кількості
виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата
місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:
1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих
відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання
депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а
також виявлення недостовірних відомостей про виборця;
2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;
3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного
багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день
вчинення підпису не мала права голосу;
4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;
5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого
цим Законом строку.
4. При встановленні на підставі підписних листів кількості
виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не
враховуються підписні листи:
1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом
відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не
мала права голосу;
2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні
відомості про особу, яка збирала підписи виборців;
3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях,
визначених частиною п’ятою статті 40 цього Закону;
4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія
узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про
відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний
протокол.
5. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за
народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону,
оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які
підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради,
відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія
приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою
(у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про
звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація
якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата
місцевої ради за народною ініціативою.
6. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за
народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону
та/або оформлення підписних листів або кількість підписів
виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата
місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або
ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до
територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів
виборців або подала їх після спливу встановлених строків,
відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про
припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
7. Вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії
розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо
відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та
приймає рішення про відкликання такого депутата за народною
ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
8. Рішення вищого керівного органу партії, прийняте
відповідно до її статуту, передається до відповідної
територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення
ініціативну групу.
9. На підставі рішення вищого керівного органу партії про
відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою
організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо
депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого
рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна
територіальна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня
отримання/прийняття відповідного рішення зобов’язана у порядку,
передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним
депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від
місцевої організації партії або призначити проміжні вибори
депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі. { Стаття 41 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1314-IV
( 1314-15 ) від 20.11.2003; в редакції Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }

{ Статтю 42 виключено на підставі Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }

{ Статтю 43 виключено на підставі Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }

{ Статтю 44 виключено на підставі Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }

{ Статтю 45 виключено на підставі Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }

Стаття 46. Оскарження рішень виборчої комісії
Рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, окремих
осіб, які входять до її складу, можуть бути оскаржені в порядку,
встановленому законом про місцеві вибори. { Стаття 46 із змінами, внесеними згідно із Законом N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }
Стаття 47. Повторне порушення питання про відкликання
депутата місцевої ради
Питання про відкликання депутата місцевої ради може бути
порушено повторно у порядку, встановленому цим Законом, у
будь-який час.
Стаття 48. Гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді
питання про його відкликання
1. Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час
розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної
виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та
при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях
територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що
стосуються його відкликання. { Частина перша статті 48 в редакції Закону N 595-VIII ( 595-19 )
від 14.07.2015 }
2. Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті
питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на
засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах
(конференціях) об'єднань громадян. У встановленому законодавством
порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз'яснення
своєї позиції засоби масової інформації.
3. Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або
письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для
порушення питання про його відкликання.

{ Статтю 49 виключено на підставі Закону N 595-VIII
( 595-19 ) від 14.07.2015 }

Розділ VI
ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 50. Зміна статусу або припинення повноважень депутата
місцевої ради у зв'язку із змінами
в адміністративно-територіальному устрої
1. Статус депутата місцевої ради змінюється відповідно до
зміни статусу ради, до якої його обрано, у зв'язку із змінами в
адміністративно-територіальному устрої відповідної території.
2. У разі віднесення населених пунктів до категорії міст
обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення
на їх території припиняються повноваження депутатів місцевої ради,
які були обрані від цього населеного пункту до відповідної
районної, обласної чи міської ради.
3. У разі віднесення села, селища, міста до складу іншого
району депутати місцевих рад, обрані від цих населених пунктів,
втрачають статус депутата попередньої районної чи міської ради і
набувають статусу депутата тієї районної чи міської ради, під
юрисдикцію якої передано відповідні адміністративно-територіальні
одиниці.
4. У разі проведення виборів до новоутворених місцевих рад на
базі існуючих рад повноваження депутатів цих рад припиняються.
Розділ VII
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Цей Закон набирає чинності з дня його офіційного
опублікування.
2. Дія статті 31 цього Закону не поширюється на кримінальні
справи та відповідні запобіжні заходи, що були відповідно порушені
чи застосовані стосовно депутатів місцевих рад до набрання
чинності цим Законом.
3. З дня набрання чинності цим Законом втрачає чинність Закон
України "Про статус депутатів місцевих Рад народних депутатів"
( 3949-12 ) (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., N 24,
ст. 180; 1995 р., N 1, ст. 4; 1997 р., N 6, ст. 49; 1998 р., N 20,
ст. 102; 1999 р., N 4, ст. 35).

Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 11 липня 2002 року
N 93-IV



вгору