Документ 950_013, чинний, поточна редакція — Затвердження від 26.01.2006, підстава - 71/2006
( Остання подія — Набрання чинності, відбулась 16.02.2006. Подивитися в історії? )

                              Угода 
(у формі обміну листами)
між Україною та Організацією
Північноатлантичного договору про участь
України у військово-морських операціях на
Середземному морі в рамках операції
"Активні зусилля" (ОАЗ)

{ Угоду затверджено Указом Президента
N 71 ( 71/2006 ) від 26.01.2006 }

Дата підписання: 21.04.2005 р. Дата набуття чинності: 16.02.2006 р.
Вільнюс, 21 квітня 2005 року
Шановний Пане Міністре,
Я маю честь послатися на План дій Україна-НАТО
( 950_014 ), затверджений на Празькому саміті 22 листопада
2002 року, зокрема, в частині розширення участі України у
міжнародній боротьбі проти тероризму; і схвалення пропозиції
України щодо участі у військово-морських операціях в Середземному
морі в рамках операції "Активні зусилля" (ОАЗ) главами держав та
урядів на засіданні Комісії Україна-НАТО 29 червня 2004 року, а
також рішення по суті Північноатлантичної ради, що Україна могла б
надавати підтримку проведенню зазначеної операції у відповідності
з узгодженими процедурами.
З метою подальшого розширення співробітництва Україна-НАТО
проти тероризму та розвитку взаємосумісності Збройних Сил України
та НАТО маю честь запропонувати таке:
Повноваження та цілі місії
1. Україна надасть підтримку ОАЗ, яка має на меті надання
допомоги у затриманні тероризму, в протидії йому, в обороні та
захисті проти нього, шляхом проведення військово-морських операцій
в Середземному морі та демонстрації рішучості та присутності у
кампанії проти тероризму, в тому числі, через внесок українських
військових сил та засобів до операції. Україна визнає, що ОАЗ
проводиться в рамках Статті 5 Північноатлантичного договору
( 950_008 ). Вона знаходиться у відповідності з цілями та
принципами Статуту ООН ( 995_010 ) та із цілями, передбаченими
Резолюцією Ради Безпеки ООН 1373 ( 995_854 ), яка закликає усі
держави співпрацювати, особливо в рамках двосторонніх та
багатосторонніх домовленостей та угод, для запобігання і
припинення терористичних нападів, а також з принципами
співробітництва, визначеними Хартією про особливе партнерство між
Україною та НАТО ( 994_002 ).
Загальні положення
У цьому контексті, Україна зробить такі внески:
a) Україна надає право на проведення висадок на борт
підозрілих комерційних суден під українським прапором в зоні
операції за попередньо отриманою згодою відповідних державних
органів України та капітана судна.
b) Україна вживатиме відповідних дій в разі отримання
повідомлення про те, що судно, яке підозрюється в рамках ОАЗ,
зайшло до українських територіальних вод.
c) Україна призначає штаб Військово-Морських Сил Збройних Сил
України первинним національним Контактним пунктом операції
"Активні зусилля".
d) Командувач військово-морським компонентом Регіонального
командування ОЗС НАТО у Неаполі та начальник штабу
Військово-Морських Сил Збройних Сил України обмінюватимуться
інформацією з питань, що стосуються збору розвідданих,
моніторингу, спостереження та розвідки в рамках ОАЗ. Командувач
військово-морським компонентом Регіонального командування ОЗС НАТО
у Неаполі і начальник штабу Військово-Морських Сил Збройних Сил
України або уповноважені ними представники визначають вимоги і
модальності такого обміну інформацією. Охорона секретної
інформації між штабами і силами України та НАТО відбуватиметься
згідно з угодою з питань безпеки між Україною та НАТО, укладеною
13 березня 1995 року ( 950_002 ).
e) Українські військові сили та засоби братимуть участь у
тренуванні та навчаннях ОАЗ з метою сертифікації. Конкретні
модальності такого тренування і навчань будуть визначені
командувачем військово-морським компонентом Регіонального
командування ОЗС НАТО у Неаполі і начальником штабу
Військово-Морських Сил Збройних Сил України або уповноваженими
ними представниками.
f) Україна може надавати свої військові сили та засоби за
згодою Північноатлантичної ради. Україна залишає за собою
повноваження визначати кількість і тип підрозділів, які вона
планує надати у якості внеску в операцію, а також вносити зміни у
свій контингент. Перед залученням до ОАЗ українські військові сили
та засоби проходитимуть через процес сертифікації НАТО.
3. НАТО прийме сертифіковані українські військові сили та
засоби на підтримку ОАЗ і сприятиме проведенню їх тренування,
підготовки і сертифікації. Ці сили та засоби будуть придатні для
виконання всіх завдань ОАЗ, зокрема, для спостереження і
моніторингу морських ділянок, супроводження підозрілих кораблів та
виконання операцій з висадки на судна. Україна залишає за собою
право застосувати національні обмеження і застереження на
використання своїх сил, про що зобов'язується вчасно письмово
повідомити ВГК ОЗС НАТО в Європі. (Конкретні модальності таких
повідомлень наведені у додатку 1).
Національні обмеження і застереження, обумовлені національним
законодавством, не обмежуватимуть правил застосування сили ОАЗ.
Домовленості з питань організації командування/підтримання
зв'язку
4. Україна визнає, що командування операцією було делеговане
від ВГК ОЗС НАТО в Європі через командувача Регіональним
командуванням ОЗС НАТО в Неаполі командувачу військово-морським
компонентом Регіонального командування ОЗС НАТО в Неаполі, який
виконує обов'язки командувача ОАЗ під політичним керівництвом
Північноатлантичної ради, що має повноваження з прийняття рішень.
5. Комісія Україна-НАТО отримуватиме регулярну детальну
інформацію щодо проведення ОАЗ.
6. Всі домовленості щодо командування будуть підпорядковані
принципу і єдиноначальності. Українські військові сили та засоби
ОАЗ діятимуть під політичним і військовим командуванням начальника
штабу Військово-Морських Сил Збройних Сил України. (Конкретні
домовленості визначені в додатках 1 і 2 ( 950_a13 )).
7. Українські військові сили та засоби братимуть участь в ОАЗ
відповідно до командної структури, правил застосування сили і
правових засад, визначених у оперативному плані ВГК ОЗС НАТО в
Європі 10708 та його подальших редакціях. Військові сили та засоби
діятимуть на всій зоні виконання операції ОАЗ, як визначено у
оперативному плані і підпорядкованих йому планах.
8. Україна може надіслати офіцерів зв'язку до командної
структури НАТО на оперативно-тактичному рівні (тобто, відповідно
до потреб, до Регіонального командування ОЗС НАТО в
Неаполі/командувача ОАЗ і до Цільових сил операції "Активні
зусилля"), згідно з окремими модальностями, які мають бути
розроблені командувачем ОАЗ і начальником штабу Військово-Морських
Сил Збройних Сил України.
9. НАТО може, у разі необхідності, відрядити офіцерів зв'язку
до відповідних рівнів українського командування, відповідно до
специфічних модальностей, які розроблятимуться командувачем ОАЗ і
начальником штабу Військово-Морських Сил Збройних Сил України.
Прикінцеві Положення
10. Всі питання, що стосуються можливості зміни рамок та
статусу участі українських військових сил та засобів у ОАЗ,
вирішуватимуться шляхом переговорів у рамках Комісії Україна-НАТО.
11. Оперативні питання щодо української підтримки ОАЗ
вирішуватимуться командувачем ОАЗ і начальником штабу
Військово-Морських Сил Збройних Сил України, або уповноваженими
ними особами.
В разі Вашої згоди я маю честь запропонувати, щоб цей лист і
відповідь Вашої Високоповажності та додатки до них становили угоду
між Україною та Організацією Північноатлантичного Договору про
викладені вище питання. Вона набуде чинності з дати отримання НАТО
письмового повідомлення про виконання Україною усіх
внутрішньодержавних процедур, необхідних для набуття цією угодою
чинності."
Щиро Ваш,
(підпис)
Яап де Хооп Схефер
Його Високоповажності
пану Борису Тарасюку
Міністру закордонних справ України
Київ
МІНІСТР ЗАКОРДОННИХ СПРАВ УКРАЇНИ
Його Високоповажності
пану Яапу де Хооп Схефферу
Генеральному секретарю НАТО
Брюссель
Вільнюс, 21 квітня 2005 року
Шановний Пане Генеральний секретарю!
Я маю честь підтвердити отримання Вашого листа від 21 квітня
2005 року такого змісту:
"Я маю честь послатися на План дій Україна - НАТО,
затверджений на Празькому саміті 22 листопада 2002 року, зокрема,
в частині розширення участі України у міжнародній боротьбі проти
тероризму; і схвалення пропозиції України щодо участі у
військово-морських операціях в Середземному морі в рамках операції
"Активні зусилля" (ОАЗ) главами держав та урядів на засіданні
Комісії Україна - НАТО 20 червня 2004 року, а також рішення по
суті Північноатлантичної ради, що Україна могла б надавати
підтримку проведенню зазначеної операції у відповідності з
узгодженими процедурами.
З метою подальшого розширення співробітництва Україна-НАТО
проти тероризму та розвитку взаємосумісності Збройних Сил України
та НАТО маю честь запропонувати таке:
Повноваження та цілі місії
1. Україна надасть підтримку ОАЗ, яка має на меті надання
допомоги у затриманні тероризму, в протидії йому, в обороні та
захисті проти нього, шляхом проведення військово-морських операцій
в Середземному морі та демонстрації рішучості та присутності у
кампанії проти тероризму, в тому числі, через внесок українських
військових сил та засобів до операції. Україна визнає, що ОАЗ
проводиться в рамках Статті 5 Північноатлантичного договору. Вона
знаходиться у відповідності з цілями та принципами Статуту ООН та
із цілями, передбаченими Резолюцією Ради Безпеки ООН 1373, яка
закликає усі держави співпрацювати, особливо в рамках двосторонніх
та багатосторонніх домовленостей та угод, для запобігання і
припинення терористичних нападів, а також з принципами
співробітництва, визначеними Хартією про особливе партнерство між
Україною та НАТО.
Загальні положення
2. У цьому контексті, Україна зробить такі внески:
a) Україна надає право на проведення висадок на борт
підозрілих комерційних суден під українським прапором в зоні
операції за попередньо отриманою згодою і відповідних державних
органів України та капітана судна.
b) Україна вживатиме відповідних дій в разі отримання
повідомлення про те, що судно, яке підозрюється в рамках ОАЗ,
зайшло до українських територіальних вод.
c) Україна призначає штаб Військово-Морських Сил Збройних Сил
України первинним національним Контактним пунктом операції
"Активні зусилля".
d) Командувач військово-морським компонентом Регіонального
командування ОЗС НАТО у Неаполі та начальник штабу
Військово-Морських Сил Збройних Сил України обмінюватимуться
інформацією з питань, що стосуються збору розвідданих,
моніторингу, спостереження та розвідки в рамках ОАЗ. Командувач
військово-морським компонентом Регіонального командування ОЗС НАТО
у Неаполі і начальник штабу Військово-Морських Сил Збройних Сил
України або уповноважені ними представники визначають вимоги і
модальності такого обміну інформацією. Охорона секретної
інформації між штабами і силами України та НАТО відбуватиметься
згідно з угодою з питань безпеки між Україною та НАТО, укладеною
13 березня 1995 року.
e) Українські військові сили та засоби братимуть участь у
тренуванні та навчаннях ОАЗ з метою сертифікації. Конкретні
модальності такого тренування і навчань будуть визначені
командувачем військово-морським компонентом Регіонального
командування ОЗС НАТО у Неаполі і начальником штабу
Військово-Морських Сил Збройних Сил України або уповноваженими
ними представниками.
f) Україна може надавати свої військові сили та засоби за
згодою Північноатлантичної ради. Україна залишає за собою
повноваження визначати кількість і тип підрозділів, які вона
планує надати у якості внеску в операцію, а також вносити зміни у
свій контингент. Перед залученням до ОАЗ українські військові сили
та засоби проходитимуть через процес сертифікації НАТО.
3. НАТО прийме сертифіковані українські військові сили та
засоби на підтримку ОАЗ і сприятиме проведенню їх тренування,
підготовки і сертифікації. Ці сили та засоби будуть придатні для
виконання всіх завдань ОАЗ, зокрема, для спостереження і
моніторингу морських ділянок, супроводження підозрілих кораблів та
виконання операцій з висадки на судна. Україна залишає за собою
право застосувати національні обмеження і застереження на
використання своїх сил, про що зобов'язується вчасно письмово
повідомити ВГК ОЗС НАТО в Європі. (Конкретні модальності таких
повідомлень наведені у додатку 1).
Національні обмеження і застереження, обумовлені національним
законодавством, не обмежуватимуть правил застосування сили ОАЗ.
Домовленості з питань організації командування/підтримання
зв'язку
4. Україна визнає, що командування операцією було делеговане
від ВГК ОЗС НАТО в Європі через командувача Регіональним
командуванням ОЗС НАТО в Неаполі командувачу військово-морським
компонентом Регіонального командування ОЗС НАТО в Неаполі, який
виконує обов'язки командувача ОАЗ під політичним керівництвом
Північноатлантичної ради, що має повноваження з прийняття рішень.
5. Комісія Україна-НАТО отримуватиме регулярну детальну
інформацію щодо проведення ОАЗ.
6. Всі домовленості щодо командування будуть підпорядковані
принципу єдиноначальності. Українські військові сили та засоби ОАЗ
діятимуть під політичним і військовим командуванням начальника
штабу Військово-Морських Сил Збройних Сил України. (Конкретні
домовленості визначені в додатках 1 і 2).
7. Українські військові сили та засоби братимуть участь в ОАЗ
відповідно до командної структури, правил застосування сили і
правових засад, визначених у оперативному плані ВГК ОЗС НАТО в
Європі 10708 та його подальших редакціях. Військові сили та засоби
діятимуть на всій зоні виконання операції ОАЗ, як визначено у
оперативному плані і підпорядкованих йому планах.
8. Україна може надіслати офіцерів зв'язку до командної
структури НАТО на оперативно-тактичному рівні (тобто, відповідно
до потреб, до Регіонального командування ОЗС НАТО в
Неаполі/командувача ОАЗ і до Цільових сил операції "Активні
зусилля"), згідно з окремими модальностями, які мають бути
розроблені командувачем ОАЗ і начальником штабу Військово-Морських
Сил Збройних Сил України.
9. НАТО може, у разі необхідності, відрядити офіцерів зв'язку
до відповідних рівнів українського командування, відповідно до
специфічних модальностей, які розроблятимуться командувачем ОАЗ і
начальником штабу Військово-Морських Сил Збройних Сил України.
Прикінцеві Положення
10. Всі питання, що стосуються можливості зміни рамок та
статусу участі українських військових сил та засобів у ОАЗ,
вирішуватимуться шляхом переговорів у рамках Комісії Україна-НАТО.
11. Оперативні питання щодо української підтримки ОАЗ
вирішуватимуться командувачем ОАЗ і начальником штабу
Військово-Морських Сил Збройних Сил України, або уповноваженими
ними особами.
В разі Вашої згоди я маю честь запропонувати, щоб цей лист і
відповідь Вашої Високоповажності та додатки до них становили угоду
між Україною та Організацією Північноатлантичного Договору про
викладені вище питання. Вона набуде чинності з дати отримання НАТО
письмового повідомлення про виконання Україною усіх
внутрішньодержавних процедур, необхідних для набуття цією угодою
чинності."
Я маю честь поінформувати Вас про прийнятність для мене
згаданого листа, який разом з цією відповіддю та додатками до них
становлять угоду про викладені вище питання.
Щиро Ваш,
Борис Тарасюк
ДОДАТОК N 1
1. Система командування і управління
Схема А відображає систему органів управління НАТО для участі
України в ОПЕРАЦІЇ "АКТИВНІ ЗУСИЛЛЯ" (ОАЗ). З метою забезпечення
єдності зусиль українські сили і засоби, що беруть участь спільно
із силами НАТО в ОАЗ, перебуватимуть в оперативному
підпорядкуванні (OPCON) Командуючого операцією "АКТИВНІ ЗУСИЛЛЯ"
(КОМ ОАЗ/СОМАЕ). Тактичне командування (TACOM) надаватиметься
командуючому тактичною групою у морі. Усі місії та завдання
виконуватимуться відповідно до діючого Оперативного плану (OPLAN)
ОАЗ і його наступних редакцій, відповідно до затверджених правил
застосування сили. Командуючий тактичною групою в морі має право
віддавати вказівки усім силам і засобам, що знаходяться у
тактичному підпорядкуванні, з метою забезпечення пріоритезації та
координації при виконанні поставлених завдань у зоні
відповідальності. Усі війська (сили), що знаходяться у TACOM,
зобов'язані доповідати про свої дії командувачу тактичною групою.
Інформація про будь-які національні обмеження і застереження щодо
оперативного плану ОАЗ та/або правил застосування сили має бути
надана ВГК ОЗС НАТО в Європі не пізніше передачі сил у
підпорядкування (ТОА) та міститися у листі щодо ТОА. Право
прийняття рішень в рамках розробки Оперативного плану та
підпорядкованих планів у його розвиток залишатиметься прерогативою
НАТО. У разі неприйнятності для України будь-якого елементу
Оперативного плану або правил застосування сили, українська
сторона має повідомити НАТО про відповідні національні обмеження і
застереження встановленим порядком.
2. Взаємодія
Заради реалізації OPCON/TACOM, а також обміну інформацією і
розвідувальними даними для забезпечення підтримки Україною ОАЗ,
організуються зв'язок та взаємодія. У разі необхідності при штабі
КОМ ОАЗ, а також при визначеному органі державного управління
України створюватимуться місії офіцерів зв'язку (ОЗ/LNO) або
контактні пункти (КП/РОС). Склад ОЗ/КП та місця їх розташування
визначатимуться командувачем ОЗС НАТО в Неаполі, КОМ ОАЗ та
визначеним органом державного управління України. Особливості
порядку організації зв'язку взаємодії в морі та місця розташування
ОЗ в морі (у разі необхідності) визначатимуться у ході підготовки
до застосування та оцінки взаємосумісності. ОЗ надаватимуть
підтримку та виконуватимуть завдання, спрямовані на забезпечення
підтримки Україною ОАЗ, а також сприятимуть оперативному обміну
інформацією. ОЗ не матимуть права віддавати розпорядження в рамках
ОАЗ, розпорядження українським силам, а також не прийматимуть
рішень по плануванню і проведенню операцій. Зазначений зв'язок
припиняється одночасно з рішенням України про припинення своєї
підтримки ОАЗ.
3. Обмін інформацією
З метою забезпечення виконання поставлених завдань у морі
буде організований обмін інформацією і розвідувальними даними між
розгорнутими силами та засобами України і НАТО. Оперативні і
тактичні повідомлення, обмін інформацією та розвідувальними даними
дозволять підрозділам ВМС ЗС України ефективно діяти спільно з
іншими підрозділами і частинами, що беруть участь в ОАЗ,
забезпечуючи свій внесок у операцію. Командувач ОЗС НАТО в
Неаполі, КОМ ОАЗ та органи управління НАТО з дозволу Штаб-квартири
НАТО створять необхідні механізми для забезпечення такого обміну
інформацією і розвідувальними даними у морі, а також між Штабом
КОМ ОАЗ та визначеним органом державного управління України.
4. Логістичне забезпечення
Відповідальність за логістичне забезпечення українських сил і
засобів, що забезпечуватимуть підтримку Україною ОАЗ, покладається
на українську сторону.
5. Підготовка й оцінка взаємосумісності сил і засобів ВМС ЗС
України для участі в ОАЗ
а. Відповідальність ВМС ЗС України
ВМС ЗС України в повному обсязі готують підрозділи, виділені
для участі в ОАЗ. Підготовка включає досягнення стандартів НАТО
щодо взаємосумісності з силами, які беруть участь у операції, у
таких галузях:
1) взаємосумісне обладнання зв'язку та порядок передачі
повідомлень;
2) порядок застосування сили;
3) порядок перевірки й огляду суден;
4) доповіді про дефекти та їх усунення;
5) тилове забезпечення;
6) володіння англійською мовою.
б. Відповідальність НАТО
НАТО визначатиме основні критерії взаємосумісності щодо
обладнання, сил і засобів та рівня професійної підготовки,
відповідність яким є необхідною умовою участі сил та засобів ВМС
ЗС України в ОАЗ. Згідно з розпорядженням ВГК ОЗС НАТО в Європі
буде створена група зв'язку і оцінки, яка плануватиме та
здійснюватиме підготовку й оцінку взаємосумісності у такій
логічній послідовності:
- встановлення офіційних контактів із визначеним органом
державного управління України;
- організація узагальнення досвіду/підготовка й вивчення
керівних документів у рамках існуючих програм співробітництва між
Україною та НАТО там, де це можливо;
- проведення тренувань по ознайомленню та злагодженню;
- оцінка рівня взаємосумісності в морі.
6. Процедури візитів у порти
НАТО надасть допомогу Україні в одержанні Постійного
дипломатичного дозволу (DIPCLEAR) для допуску українських
кораблів, що готуються до участі в операції або беруть в ній
участь, на передові бази тилового забезпечення НАТО, які
використовуються в рамках ОАЗ. Відповідальність за одержання
DIPCLEAR для заходу кораблів у інші порти покладатиметься на
українську сторону.
7. Співвідношення термінів перебування в морі та в порту
На початковому етапі слід розраховувати на співвідношення
термінів перебування в морі та у гавані - 50/50 %. Зазначене
співвідношення буде переглянуте за результатами набутого
оперативного досвіду.
Схема А - Схема управління і зв'язку
ДОДАТОК 2
Схема А
------------------------------------------------------------------ | ОПЕРАЦІЯ "АКТИВНІ ЗУСИЛЛЯ" | | Участь України | | Схема управління і зв'язку | ------------------------------------------------------------------
( 950_a13 )



вгору