Обман на ринках і як з ним боротися
Редакції видань; Консультації від 17.03.2016
Документ n0010697-16, поточна редакція — Прийняття від 17.03.2016
 

Обман на ринках і як з ним боротися

Як свідчить практика, кожен покупець на ринку хоч раз, але був обманутий, але не кожен обстоював свої права.

Проводячи контрольні закупи на київських ринках, можна поділити їх на два види:

I. Ринок працює у правовому полі, адміністрація ринку стежить за тим, щоб продавці хоча б не підкручували ваги. Такі ринки є, і це тішить.

II. Ринок аналогічно працює в правовому полі (чи утворений стихійно), але на ринку за негласною згодою адміністрації й органів правопорядку в 99% випадків відбувається обман покупців, тобто обваження (таких більшість).

Дотримуйтесь правил, щоб не стати жертвою обману (на стихійному ринку це не працює):

Правило 1

Похід на ринок плануйте заздалегідь, складіть список продуктів, зазначте їх приблизну вартість.

Правило 2

Перебуваючи на ринку, не поспішайте одразу купувати товар, пройдіться, подивіться, а ще краще поторгуйтеся, адже це ринок, зрештою.

Правило 3

Перед тем як купити товар, ви маєте побачити ваги. Найкраще купувати там, де стоять електронні чи механічні, але в жодному разі не кантерні. Вони мають бути щонайменше цілі і стояти на рівній поверхні (інакше показуватимуть помилкову вагу). Необхідно переконатися, що на циферблаті встановлено 0. Якщо ваги перебувають у недоступному для очей місці, попросіть пропустити вас до них під час зважування чи встановити в доступному для вас місці (згідно із правилами торгівлі на ринках). Для особистої безпеки запитайте, коли ваги проходили востаннє сертифікацію? Якщо цього не було, то краще оминати таке місце торгівлі чи бути готовим до обваження.

Правило 4

Купувати краще кожну категорію товару окремо, але не більш як 2-3 одразу. Під час зважування запишіть вагу й вартість кожної категорії товару. Натякніть продавцеві, що ви просто зараз підете й перевірите на контрольних вагах свої покупки, для впевненості запитайте, де вони розташовані і як знайти адміністрацію ринку.

Правило 5

Якщо ви не можете розрахуватися без решти, то будьте уважні під час її підрахунку. Найкраще увімкнути свій калькулятор на телефоні (або полічити в блокноті). У цей момент продавець може почати активно щось доводити, показувати чи іншим способом відволікати вас. Це ознака того, що розслаблятися не варто. Якщо ви одразу не побачите підступу, повернути свої гроші буде дуже складно.

Правило 6

Ідіть до контрольних вагів і перевірте вагу й вартість купленого товару.

Далі дійте за ситуацією: якщо вас обдурили, повертайтеся і вимагайте повернути різницю (з досвіду можу сказати, що в 100% випадків гроші повертають одразу без зайвих суперечок, зазвичай шукають відмовки, чому це сталося).

Але...

Якщо все-таки конфлікт не вирішується і вас починають принижувати (фізично чи морально), відразу викликайте поліцію. Поліція складе акт (за фактом обваження), згідно з Адміністративним кодексом про правопорушення (ст. 155 частина 2), а також перевірить наявність сертифіката на ваги й документів на товар. Наприклад, якщо це цитрусові, має бути сертифікат від фітосанітарів (найімовірніше, жодних документів немає). Згідно із Законом України "Про захист прав споживачів", цей товар не має продаватися на території України, представники закону мають зафіксувати всі порушення й вилучити товар із продажу.

Своєю чергою адміністрація ринку прийде на місце конфлікту протягом 5-10 хвилин після приїзду поліції. Окремо у них ви маєте попросити книгу скарг і викласти в ній свої побажання. Також радимо зробити ксерокопію книги й складеного поліцією акта.

Після всього цього гроші вам повернуть точно.

Потім прийдіть знову на ринок. Перевірте книгу скарг, чи є там відповідь на вашу скаргу і яка. Зробіть ксерокопію, якщо вона вас не задовольняє (бо це формальна відписка), а також якщо були аналогічні скарги і які на них були відповіді.

Перевірте продавця, який вас обрахував. Якщо нічого не змінилося, напишіть скаргу на роботу ринку на ім'я міського голови (заздалегідь дізнайтеся повну назву ринку, ПІП директора). Додасте акт поліції й ксерокопію книги скарг і надсилайте рекомендованим листом.

Максим НЕСМІЯНОВ, виконавчий директор Всеукраїнської громадської організації "Союз споживачів України".

P.S. У чесність продавців на ринках я перестав вірити після того, як ми тричі за тиждень робили контрольні закупи (результати нас не тішили), але особливо дивував один продавець, за результатами його роботи середнє обваження становило від 15% до 30% (при тому, що ми викликали поліцію й адміністрацію ринку після кожного рейду).

Пам'ятайте, що продавець - гарний психолог, він знає, на скільки й кого можна обдурити. До людини зібраної й знаючої застосувати обман не наважуються, занадто великий ризик.

  Пошук Знайти слова на сторiнцi:     
* тiльки українськi (або рос.) лiтери, мiнiмальна довжина слова 3 символи...